pondělí 20. července 2015

Dort Dacquoise s letním ovocem

Uběhl další měsíc a já jsem se opět (jak už je u mě celkem tradiční) zúčastnila pekařské výzvy z časopisu Gurmet. Tentokrát se jednalo o typicky letní záležitost - bílkový dort Dacquoise s kopou ovoce. Já sice na pusinky a podobné záležitosti moc nejsem, ale musím říct, že to byla příjemná změna a navíc dobrý způsob, jak zužitkovat rozličné letní ovoce ze zahrádky.

Pečení dacquoise mi bylo přínosné i kvůli jedné další věci - utvrdila jsem se v tom, že opravdu potřebuji novou troubu :)  To je tak - moje trouba už má něco za sebou a knoflík na regulaci teploty už je tak ošoupaný, že nejsou vidět žádná čísla. Peču tedy podle odhadu. Když dělám osvědčené věci, není to problém, ale když peču nějakou novinku, je to trochu adrenalin. Protože v mé troubě není možné péct dva plechy najednou a já nechtěla čekat na dopečení prvních dvou korpusů, seběhla jsem dvě patra a třetí pusinkový korpus jsem dala péct do babiččiny trouby. Moje dva korpusy i při sebelepším snažení trochu popraskaly, oproti tomu ten z babiččiny trouby byl jak obrázek. Při pečení pusinek a podobných moučníků je teplota velmi důležitá a toto je příkladem toho, když se nedodrží. Teď mám aspoň pádný argument, abych novou troubu pořídila co nejdříve :)



A teď už k samotnému receptu...

Suroviny:
na korpusy
6 bílků
250 g lískových oříšků
250 g krupicového cukru
25 g kukuřičného škrobu
špetka soli

na krém
500 ml smetany ke šlehání
250 g bílé čokolády
1 plátek želatiny
+
letní ovoce podle fantazie (maliny, rybíz, josta, třešně) a kandované plátky růží

Postup:
Nejdříve si připravíme krém, který je lepší nechat tuhnout přes noc. Želatinu namočíme na cca 10 minut do studené vody. Mezitím v kastrůlku zahřejeme smetanu těsně pod bod varu a odstavíme. Přidáme vyždímanou smetanu a nalámanou čokoládu. Krém důkladně mícháme, dokud nebude hladký. Nakonec nádobu překryjeme potravinovou fólií, necháme vychladnout a poté přemístíme do lednice. 
Druhý den připravíme korpusy. Lískové ořechy rozprostřeme na plech a pečeme v troubě na 160 °C cca 8-10 minut, dokud se nerozvoní. Poté je nasypeme do utěrky a třením o sebe zbavíme slupky.  Vychladlé oříšky důkladně rozmixujeme spolu se škrobem.
Bílky se špetkou soli ušleháme dotuha a postupně přidáváme cukr až vznikne hladký a tuhý sníh. Nakonec do sněhu přidáváme po troškách ořechy a stěrkou důkladně hmotu spojíme. Troubu předehřejeme na 140 °C. Na plech s pečícím papírem si předkreslíme 3 kruhy o průměru 20 cm. Na každý kruh důkladně rozetřeme třetinu sněhu a bílkové korpusy pečeme najednou nebo odděleně (podle možností trouby) asi hodinu. Po uběhnutí doby troubu vypneme a s pootevřenými dvířky necháme korpusy vychladnout. Z každého korpusu opatrně sloupneme pečící papír a začneme sestavovat dort. Na každou pusinku navrstvíme třetinu krému, který jsme důkladně vyšlehali šlehačem. Na krém rozdělíme ovoce a položíme další korpus. Vrchní vrstvu též ozdobíme krémem, oblíbeným ovocem a také kandovanými plátky růží. 
Kandované plátky připravíme tak, že je lehce potřeme bílkem a opatrně obalíme v krupicovém cukru.






4 komentáře:

  1. Vypadá krásně! Akorát by mě zajímalo - není to moc sladké? Pusinka naplněná šlehačkou s bílou čokoládou? Já jsem tentokrát vyzkoušela pouze kandování růží - bylo to zajímavé, ale musím říct, že jeden snědený plátek mi tak akorát stačil :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano Evo, dort je docela sladký. Jak už jsem zmínila výše, já tedy osobně pusinky moc nevyhledávám, ale je to zajímavá zkušenost. Aby se vyvážila ta sladká chuť doporučuji použít kyselejší ovoce - třeba právě rybíz a jostu.

      Vymazat
  2. Dobrý den, dort vypadá nádherně! Já ho také vyzkoušela udělat a je pravda, že je dost sladký, ale lehký. A hůře se tedy krájel:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, dort vypadá nádherně! Já ho také vyzkoušela udělat a je pravda, že je dost sladký, ale lehký. A hůře se tedy krájel:-)

    OdpovědětVymazat