neděle 20. září 2015

Setkání s Grand Marnier - září 2015

Nedávno jsem měla možnost zúčastnit se příjemné akce pořádané v obchodě Potten & Pannen - Staněk. Jednalo se o setkání se světoznámým francouzských likérem Grand Marnier, který proslul mimo jiné i v souvislosti s dezertem Crepe Suzette a proto ani palačinky Suzette nemohly chybět.

Hned po příchodu na tuto uzavřenou akci jsem dostala osvěžující koktejl s pomerančovým džusem a likérem Grand Marnier. Před začátkem jsme měli čas si prohlédnout prodejnu, která, jak asi víte, je plná dokonalých nezbytností a pomocníků do kuchyně.  Člověk by zde mnohdy strávil více času než v obchodě s oblečením, já tedy určitě :)



Akce se odehrávala v krásné kuchyni, která je využívána také na občasné kurzy vaření. Na začátku nám byl představen francouzský šéfkuchař vlastnící síť tradičních palačinkáren a tedy těžko hledat lepší osobu, která by pro nás mohla připravit Crepe Suzette a zároveň představit i legendární likér.

No a co vlastně o Grand Marnier říct? Tento likér vznikl už v roce 1880 v Paříži, když ho namíchal Louis-Alexandre Marnier-Lapostolle. Jedná se o jedinečný likér, ve kterém se mísí francouzský koňak a esence divokých zelených pomerančů z Karibiku. Namíchaná směs dále putuje do dubových sudů, kde zraje. Podle mne jde opravdu o specifickou chuť, která nemá ve světě alkoholu obdobu. Vyjímečné aroma získává Grand Marnier právě macerací pomerančové kůry.
A jak vznikly slavné palačinky Suzette? Ano, ano, každé světoznámé jídlo musí mít svoji historku ať už je skutečně pravdivá či nikoliv. Říká se, že Crepe Suzette poprvé vytvořil šéfkuchař Henri Charpentier na začátku 20. století, když připravoval dezert pro prince z Walesu, budoucího krále Edwarda VII. Palačinka zalévaná pomerančovým likérem se mu omylem vznítila, ale on zachoval klid a i tak ji hostovi servíroval. Princ byl nadmíru spokojen a palačinku spořádal i se sirupem do poslední kapky. Od té doby se začala psát slavná historie palačinek Suzette.





Pan šéfkuchař už měl palačinky samozřejmě předpřipravené, abychom se nemuseli zdržovat, ale rád nám sdělil i svůj recept na palačinkové těsto. Začali jsme tedy rovnou s přípravou sirupu na Crepe Suzzete, který se skládá z pomerančové a citronové šťávy a kůry, cukru a samozřejmě likéru Grand Marnier. Je pozoruhodné, jak stále platí, že nejlepší pokrmy jsou až ďábelsky jednoduché. To platí i u těchto palačinek. Sirup i palačinky je možné si udělat s předstihem a pak už si je stačí jen vychutnat třeba při sobotní snídani. My jsme měli možnost ochutnat Crepe Suzette přímo od mistra a nezbylo jen konstatovat, že se jedná o geniální dezert. Já už jsem několikrát předtím tyto palačinky měla, ale i tak stále beru možnost ochutnat je jako něco svátečního.

                           

V druhé části setkání nám pan šéfkuchař představil další variantu dezertu a to Flambované palačinky s likérem Grand Marnier. I zde bylo potřeba pouze několik málo surovin, které však dokážou vytvořit jedinečnou chuť.  Hotová palačinka se na pánvi obalí ve vrstvě másla s cukrem a nakonec zalije likérem a oflambuje. Jak prosté a skvělé! Ačkoliv jsou tyto palačinky dodnes servírovány v luxusních francouzských restauracích, kde jsou často dokončovány přímo před hostem, jejich příprava vůbec není náročná a můžete se tak s nimi rozmazlovat i doma.

Během celé akce jsem i já dostala chuť si tuto palačinku připravit konečně i doma. Už jsem se viděla ji vychutnávat při nedělní snídani na balkoně. Pak mi ale došlo, že nemám jednu stěžejní surovinu a to likér Grand Marnier. Jaké bylo moje překvapení, když jsme při odchodu každý z nás dostal jako pozornost právě lahév Grand Marnier! A v tu chvíli mi bylo jasné, že mému plánu už nic nestojí v cestě. A jak se mi Crepe Suzette povedly se dozvíte v některém z dalších receptů na blogu :)



Žádné komentáře:

Okomentovat