pondělí 12. října 2015

Čokoládovo-mátový narozeninový dort

Před několika dny oslavil děda mého manžela 80. narozeniny a já už jsem před časem dostala úkol postarat se o dort. Byla jsem ráda, že mi byla svěřená taková důvěra a na tvoření dortu jsem se už dopředu těšila. Byla jsem rozhodnutá vytvořit nějakou netradiční kombinaci chutí, až jsem nakonec po dlouhém přemýšlení zvolila čokoládový korpus promazávaný mátovým máslovým krémem. Dort je pokrytý potahovací hmotou a ozdobený domácími pralinkami, na které najdete recept zde.
Dort jsem dělala po večerech po práci, a tak jsem si práci na něm rozdělila na několik etap. Nakonec se povedl jak dort, tak celá oslava, a to bylo pro mě největší odměnou.



Suroviny:
na korpus 20 cm
100 g tmavé čokolády
150 ml vroucí vody
175 g změklého másla
250 - 300 g cukru krupice
300 polohrubé mouky
3 vejce
175 ml zakysané smetany
1 lžička vanilkového extraktu
2 lžičky jedlé sody

na máslový krém
250 g změklého másla (82 % tuku)
150 - 250 g moučkového cukru
2 lžíce smetany na šlehání
1 lžíce mátové ochucovací pasty

na ozdobu
cca 700 g potahovací hmoty nebo marcipánu
gelové potravinářské barvy

Postup:
Čokoládu nalámeme na drobné kousky, dáme do kastrůlku, přelijeme vroucí vodou a dobře promícháme až se čokoláda rozpustí a bude krásně hladká. Necháme trochu zchladnout. Předehřejeme si troubu na 180 °C. Ve velké míse vyšleháme máslo s cukrem do světlé nadýchané konzistence, zašleháme postupně všechny vejce a nakonec vmícháme i čokoládu. Stranou promíchám zakysanou smetanu s vanilkovým extraktem a mouku se sodou.  Do těsta postupně přimícháváme část mouky a trochu smetany dokud se vše nespojí v hladké nadýchané těsto. Korpusy můžeme péct zvlášť (tedy ve 3 dávkách) a to asi 25 minut každý, ale lze také v hluboké formě upéct těsto najednou. V takovém případě pečte asi na 150 °C přibližně 1 hodinu. Upečený korpus necháme krátce zchladnout ve formě a pak opatrně vyklopíme na mřížku vychladnout. V případě, že máme pouze jeden vysoký korpus, po vychladnutí jej  dvakrát podélně rozřízneme cukrářským nožem nebo nití. Máme-li korpusy vypouklé, je potřeba je seříznout, aby byly rovné a nekazily pak celkový dort. Pracujte opatrně, těsto je křehké.
Na krém vyšleháme máslo s cukrem do nadýchané konzistence. Nakonec přidáme smetanu a potom mátovou pastu a znovu důkladně vyšleháme do hladkého krému. Nyní už začínáme sestavovat dort. Na dortovou podložku umístíme první korpus a důkladně ho potřeme máslovým krémem. Krém roztíráme pěkně do stran a ve stejně vysoké vrstvě. Já si třeba část krému dám do cukrářského sáčku s širokou kulatou špičkou a obkreslím linku po obvodu korpusu. Vnitrní část kruhu pak vymažu krémem pomocí cukrářského nože. Krém přiklopíme druhým korpusem a postup opakujeme. Navrch umístíme poslední, třetí korpus a celý povrch dortu potřeme zbývajícím krémem tak, abychom co nejlépe zarovnali povrch. Abych získali opravdu hladký povrch s ostrými hranami, je dobré povrch ještě navíc pomazat tzv. punčovinou z odkrojků dortů. Já se v tomto směru velmi ráda inspiruji na webu paní Evy, která má skvělý cukrářský blog.
Máme-li dort sestavený, necháme jej chladit a připravíme si potahovací hmotu, Já upřednostňuji spíše potahovací hmoty než marcipán, ale to je čistě otázka názoru. Vyzkoušela jsem hmoty Formix a Smartflex a jednoznačně doporučuji Smartflex, se kterým se mnohem lépe pracuje. Hmotu rozvalujeme rovnoměrně a snažíme se udržet kulatý tvar, výsledná placka by měla mít výšku cca 0,4 - 0,5 cm. Vyválenou hmotu přeneseme opatrně pomocí obou ruko na dort a začneme pomocí dortového hladítka uhlazovat povrch. Nejdříve zahladíme vršek a poté i strany dortu. Jestliže se na stranách tvoří varhánky, opatrně hmotu povytáhneme směrem od dortu a znovu vyhladíme. Až bude povrch dortu uhlazený, malým nožíkem opatrně ořízneme přebytečnou hmotu po obvodu dortu a zářezy začistíme. Jestliže se vám stejně jako mě nedaří docílit bezchybného zarovnání, můžete vždy na základnu dortu vyrobíit nějakou ozdobu, která nedokonalosti zakryje.
Přebytečnou hmotu můžete obarvit a vytvořit z ní pomocí tvořítek a kostic libovolné ozdoby na povrch dortu. Já jsem navíc na ozdobu použila domácí pralinky ve tvaru plodů moře.

Tak a teď už dort putuje do chladu a já celkem vyčerpaná do postele :)






2 komentáře: