neděle 18. října 2015

Polévka z pečených rajčat s orzem

Další z mých oblíbených polévek, která potěší hlavně v těchto sychravých dnech. Já vím, že už se tu asi opakuji, ale opravdu mi přijde, že nejlepší věcí bývají zároveň těmi nejjednoduššími, což se mi potvrdilo už mnohokrát. Když jsem dělala tuto rajčatovou polévku poprvé, nehledala jsem žádný recept. Prostě jsem vzala moje oblíbené suroviny a intuitivně je spojila dohromady. Výsledek nás moc potěšil a proto "rajčatovku" dělám v různých obměnách docela často. Záleží na mojí náladě, ale i počasí, někdy tak uvařím polévku lehčí, jindy spíše svačinovou. Tu jsem udělala i tentokrát. Vždy ale zeleninu peču v troubě, což dodá polévce jedinečnou chuť.
Není nad to držet hrníček teplé vonící polévky a koukat z okna na přicházející podzim.



Suroviny:
na 4 porce
5 rajčat
3 stroužky česneku
 snítky různých bylinky (bazalka, oregano, tymián, rozmarýn)
3 lžíce olivového oleje
400 - 500 ml zeleninového nebo kuřecího vývaru
100 ml smetany 12%
větší hrst orza (těstovinové rýže)
sůl, pepř

Postup:
Rajčata omyjeme, nařízneme slupku do křížku a zalijeme je vařící vodou, aby se slupka uvolnila. Po několika minutách rajčata vyjmeme a oloupeme. Troubu rozehřejeme na 180°C, vyšší pekáček vyložíme pečícím papírem a klademe na něj rozpůlená rajčata (s vyříznutým bubákem), česnek i se slupkou a snítky bylinek. Nakonec rajčata zakápneme olivovým olejem a dáme péct cca na půl hodiny (během pečení můžeme rajčata jednou obrátit).
Upečená rajčata přemístíme do hrnce spolu upečeným česnekem (bez slupky) a odrhnutými lístky bylinek. Já nejdřív rozmačkám zeleninu šťouchadlem na brambory  a pak už přichází do akce tyčový mixér, kterým vše rozmixuji na pyré.  Pyré zahříváme na plotně a rozředíme ho připraveným vývarem. Polévku chvíli vaříme a poté přilijeme smetanu, znovu krátce provaříme. Polévku osolíme a opepříme podle chuti.  Nakonec přisypeme orzo a za občasného míchání ho necháme v polévce uvařit, trvá to cca 5-7 minut. 
Pak už můžeme rovnou podávat a pochutnat si!






3 komentáře: