pondělí 2. listopadu 2015

Dýňové risotto

Dýně, dýně, dýně....teď na podzim jsou doslova všude a to určitě nejen kvůli Halloweenu.  Dýně u nás už pár let zažívá určitou renesanci a je doslova módou s ní vařit. V tomto případě si ale nemyslím, že je to na škodu, vždyť co je lepší, než vařit z místních a sezónních surovin. Navíc dýně se k podzimu prostě hodí a její použití je velice široké od polévek až k moučníkům. Já jsem tentokrát zvolila klasiku a tedy dýňové risotto, které mě zatím nikdy nezklamalo. Nechala jsem se inspirovat Gordonem Rampsey a nějak pocitově jsem si z toho vytvořila vlastní verzi :)



Suroviny:
na 2 porce
100 g rýže typu arborio (vhodné na risotto)
cca 0,75 l dobrého zeleninového nebo kuřecího vývaru (horkého)
 půl menší dýně hokkaido (cca 300 g bez semínek)
3 jarní cibulky
4 stroužky česneku
4 snítky čerstvého tymiánu
malá hrstka lístků čerstvého rozmarýnu
lžíce olivového oleje + lžíce česnekového olivového oleje
25 g másla
cca 30 g jemně strouhaného parmazánu
sůl podle chuti
hrst rukoly na ozdobu

Postup:
Troubu předehřejeme na 180°C. Dýni zbavíme semínek, oloupeme a nakrájíme na kostky. Plech vyložíme pečícím papírem, naskládáme na něj dýni, dva stroužky česneku ve slupce, rozmarýn a tymián. Pokapeme normálním i česnekovým olejem a dáme péct cca na 15 minut dokud dýně nebude měkká. Po upečení ji vyndáme z trouby a asi třetinu kostek rozmačkáme. Část dýně by se mohla i rozmixovat, ale je to zbytečné, protože je krásně měkká. Já většinou společně s dýni rozmačkám i jeden upečený česnek. Rozmačkanou dýni můžete v receptu vynechat a ke konci vaření přidat až opečené kousky, pro mě je ale právě toto v receptu podstatné a dostanete tak dýňovou chuť už do základu risotta.
 Mezitím začneme připravovat risotto. Jarní cibulku i s většinou zelené části nakrájíme na kolečka, zbývající česnek nasekáme najemno. V hrnci s nepřilnavým dnem rozpustíme máslo a mírně na něm opečeme cibuli s česnekem. Přisypeme rýži a dobře promícháme, aby se obalila máslem. Přidáme rozmačkanou dýni, promícháme, zalijeme první sběračkou připraveného vývaru a vaříme na mírném ohni nezakryté. Tekutinu doplňujeme postupně, až se ta předchozí téměř vypaří. Ke konci varu přisypeme k rýži strouhaný parmazán, zamícháme a přidáme kousky opečené dýně. Necháme prohřát a stáhneme z ohně. Na závěr můžeme do risotta přimíchat ještě kousek másla pro zjemnění chuti. Je-li potřeba dosolíme, vývar a parmazán ale většinou rýži dodá chuť, takže solíme opatrně. Risotto ihned podáváme, zdobíme čerstvou rukolou.





2 komentáře:

  1. Oooo, dýňové rizoto. Ty mi fakt děláš chutě. Z dýně jsem dělala už úplně všechno, ale k rizotu jsem se zatím nedostala. Ale vypadá fakt nádherně!! A ten parmezán, no mňam :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ho vyzkoušej, protože dýně se do risotta určitě hodí. Miluju tu krémovou konzistenci :)

      Vymazat