pondělí 16. května 2016

Cheeseburger s karamelizovanou cibulkou v domácí řepné bulce a salát s pomerančem a mozzarellou

Nedávno jsem na portálu blogerky.cz dostala příležitost otestovat balzamikové krémy řecké firmy Papadimitriou. Z testování jsem měla velkou radost a to nejen z důvodu, že Řecko je moje srdeční záležitost, ale také že často vařím středomořskou kuchyni, do které se takové krémy skvěle hodí. Balzamikové krémy Papadimitriu znám již poměrně dlouho, ale zatím jsem vyzkoušela pouze klasickou variantu. No a tentokrát mi domů na vyzkoušení přišly dvě žhavé novinky s příchutí chili a BBQ. Variantu BBQ jsem použila na burger a chilli jsem si nechala na salát.


Balzamikový krém s příchutí BBQ má plnou a výraznou chuť a je jak stvořený na masa a letní grilování. Mně se při ochutnání okamžitě vybavil poctivý domácí burger a jelikož jsem ho letos ještě nedělala, byla pro mě volba jasná. Karamelizovaná cibulka s balzamikovým krémem pak byla třešničkou na dortu. No a aby byl cheeseburger ještě zajímavější, doplnila jsem ho domácími bulkami z červené řepy, které jsou nejen dobré, ale také lákavé na pohled.


Suroviny:
na 4 hamburgery
8 hamburgerových bulek (recept níže)
cca 600 g předního hovězího masa
lžíce olivového oleje
4 plátky kvalitní goudy nebo chedaru
plátky rajčat, plátky sterilovaných okurek, ledový salát
kečup, majónéza

1 velká červená cibule nebo 2 menší
1 lžíce másla + 1 lžíce oleje
2 lžičky cukru
2 - 3 lžičky balzamikového krému Papadimitriu - příchuť BBQ

Postup:
Na karamelizovanou cibulku nakrájíme cibuli na proužky. V nepřilnavém hrnci rozehřejeme máslo a olej a opékáme na něm cibulku dokud jemně nezezlátne. Přisypeme cukr a za občasného míchání necháme zkaramelizovat. Stáhneme plamen, přidáme balzamikový krém, promícháme a pod pokličkou dusíme cca 5 minut. Maso očistíme, nakrájíme na velké kostky a umeleme nahrubo. 
Co se týká přípravy burgerů, poprvé jsem čerpala z chytrých zdrojů, tedy z několika kuchařek, například od Z. Pohlreicha. Dobrý burger nepotřebuje kromě koření žádné jiné ingredience. Nejdřív je ale potřeba maso důkladně zbavit vzduchu a to tak, že s každou hrstí několikrát prudce udeříme o linku. Z masa vytvarujeme rukou nebo tvořítkem 4 stejnoměrné hamburgery, které osolíme a opepříme až těstě před grilováním. Na rozpáleném grilu nebo grilovací pánvi pečeme burgery cca 3-4 minuty z každé strany, podle jejich tloušťky. Maso by mělo zůstat uvnitř jemně růžové, zvenku na omak hezky pružné. Když se grilují burgery, nakrájíme si na tenké plátky rajčata a okurky, salát natrháme a všechny ostatní suroviny si připravíme k ruce. Řepné bulky dáme na chvíli na gril opéct. Bulky poté namažeme podle chuti kečupem či majonézou, obložíme salátem a na něj dáme maso se sýrem. V dalších kroku navrstvíme karamelizovanou cibulku a zbývající zeleninu a přiklopíme pomazanou houskou. Bulky samozřejmě můžeme rozříznout, ale já jsem tentokrát nestandardně použila na každý burger dvě housky, abych vytvořila pořádnou věž :)



Bulky s červenou řepou

Suroviny:
na 8 bulek

1 šálek teplé vody
3 lžíce vlažného mléka
2 lžičky sušeného droždí
2 lžíce cukru
2 vejce
3 hrnky chlebové pšeničné mouky + třetina hrnku hladké mouky
dvě lžičky soli
40 - 50 g změklého másla
1 malá uvaření řepa, nastrouhaná najemno
sezam na posypání

Postup:
Nejdříve si v malé misce smícháme vodu, mléko, droždí a cukru a necháme odstát 10 minut. V míse k mixéru smícháme obě mouky se solí a přidáme nakrájené máslo a jedno rozšlehané vejce. Přilijeme i vzešlou kváskovou hmotu, mísu umístíme pod robot a hákem mícháme několik minut, dokud nevznikne kompaktní těsto, nakonec přimícháme i řepu a ještě jednou robotem důkladně propracujeme. Vyndáme těsto z mísy, několikrát vypracujeme rukou do koule a vrátíme opět do mísy, kterou přikryjeme potravinářskou fólií a necháme kynout cca 2 hodiny. Z těsta rukou vypracujeme 8 úhledných bulek, které dáme s dostatečným rozestupem na plechy vyložené pečícím papírem. Překryjeme utěrkou a necháme další hodinu kynout. Asi 20 minut přes koncem kynutí si rozpálíme troubu na 190 - 200 °C a na dno umístíme vhodnou nádobku s vodou, tak aby v troubě vytvořila vlhké prostředí. V misce rozšleháme druhé vejce se lžičkou vody. Každou bulku důkladně potřeme vajíčkem a posypeme sezamem. Pečeme přibližně 15 minut.



Trochu jsem se bála, zda nebude varianta krému s chili příliš pálivá, ale bylo to přesně akorát. Krém zanechává na jazyku jemnou pálivou stopu, která ale není agresivní a tak lze krém použít klidně i do salátů. Já jsem balzamikový krém s příchutí chili vyzkoušela do mého oblíbeného salátu s pomerančem a mozzarellou, který jsem si vymyslela někdy loňské léto a od té doby jej dělám docela často. Chilli dodalo salátu ještě sofistikovanější chuť a rozhodně ho znovu opět takhle udělám :)


                                                 Salát s pomerančem a mozzarellou
Suroviny:
na 2 porce
římský salát (cca 12 velkých listů, polovina menší hlávky)
1 pomeranč
cca 8 cherry rajčátek
hrst slunečnicových semínek
1 koule mozzarelly
4 lžíce panenského olivového oleje
2 lžíce chili balzamikového krému Papadimitriu
1 lžíce sušených bylinek na salát (já používám výhradně řecké)
sůl

Postup:
Nejdříve si připravíme zálivku. V salátovém shakeru smícháme olej a balzamikový krém, přidáme trošku soli a sušené bylinky a dobře protřepeme. Zálivku necháme odstát.
Semínka nasucho opražíme na pánvi, trvá to pouze chvilku. Odstavíme z ohně a necháme vychladnout. Ze salátových listů odtrhneme tvrdé bílé konce, které nepoužijeme. Zbývající listy natrháme na menší kousky a přesuneme do mísy. Pomeranč oloupeme, zbavíme bílých částí a jednotlivé filety nakrájíme na kostky. Cherry rajčátka přepůlíme či rozčtvrtíme (podle velikosti), mozzarellu natrháme na kousky. Zeleninu, pomeranč i mozzarellu promícháme v míse a přelijeme znovu promíchanou zálivkou. Navrch posypeme slunečnicovými semínky, podle chuti dozdobíme balzamikovým krémem a ihned podáváme.


4 komentáře:

  1. Já burgery nemusím,hlavně kvůli těm bulkám.Radši si to naskládám na talíř a jím příborem.Ale chci podpořit to používání balzamikových krémů,to je úžasná pochutina.Používám je spoustu let a jsem nadšená,kdykoliv objevím novou příchuť.A pochvala-ten Váš recept vypadá moc hezky,včetně té bulky:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Olgo :) Pro ty, co nemají rádi burgery jsem přihodila i úžasný salát s pomerančem. Ačkoliv to možná zní divně, je to v kombinaci s balzamikovým krémem úžasná kombinace!

      Vymazat
    2. To podepisuji,já dávám balsamico také na ovoce,ostatně spousta jich má ovocnou příchuť:-)

      Vymazat
  2. Ja som mala dnes strasnu chut na burger ale priznam sa, ze som si ho dala v restike :) ale chutil :)
    Pozyvam na velku predletnu GIVEAWAY, tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2016/05/rexona-giveaway.html

    OdpovědětVymazat