čtvrtek 12. května 2016

Obrácený rebarborový koláč

Obrácené koláče ve stylu Tarte Tatin jsou velice oblíbené a hlavně dobré. Nejčastěji se dělají ve variaci s jablky nebo hruškami, ale pole fantazie je mnohem mnohem širší. Já každý rok dostanu od babičky rebarboru, kterou se většinou snažím využít na koláč. Loni jsem dělala vynikající jogurtový s drobenkou a letos jsem chtěla zvolit něco méně tradičního. Velmi mě zaujal recept Marthy Stewart na obrácený rebarborový koláč a tak a jsem ho samozřejmě musela hned vyzkoušet. Po vyklopení z formy koláč nahoře zdobí lehce karamelizovaná a příjemně nakyslá rebarbora a dále následuje vláčné těsto s drobenkou vespod. Já jsem měla k dispozici zelený druh rebarbory, ale když použijete tu růžovou, bude koláč krásně hrát barvami. Jestliže nemáte rebarboru z vlastních zdrojů, můžete ji jednoduše koupit na farmářských trzích.
Rebarbora Váš jídelníček osvěží lehce nakyslou a neotřelou chutí a proto se často kombinuje třeba se sladkými jahodami. Kyselou chuť způsobuje kyselina šťavelová, která při konzumaci ve vysokých dávkách může způsobit i otravu. Není také vhodná pro osoby s onemocněním ledvin.



Suroviny:
na dortovou formu 24 cm

na koláč
170 g změklého másla + 60 g na vymazání
450 g rebarbory
1 a půl hrnku hladké mouky
2 lžičky prášku do pečiva
1 a půl hrnku cukru
2 vejce
2 lžíce čerstvé pomerančové šťávy + 1 lžička strouhané pom. kůry
1 kelímek zakysané smetany

na drobenku
60 g změklého másla
půl hrnku hladké mouky
5 lžic cukru krupice
špetka soli

Postup:
Rebarboru očistíme a nakrájíme na části pasující do formy. Rebarboru odložíme stranou do mísy. V jiné misce zpracujeme ze všech surovin drobenku. Dále si máslem vymažeme dortovou formu s odjímatelným dnem nebo dortovou silikonovou formu, navíc na dno formy umístíme několik malých kostiček másla. Rebarboru v míse posypeme půl hrnkem cukru a promícháme, po chvíli zopakujeme. Mezitím si rozehřejeme troubu na 180°C. Rebarboru s cukrem řádně naskládáme na dno formy tak, aby zde bylo co nejméně mezer. Na těsto smícháme mouku s kypřícím práškem a solí. Mixérem ušleháme máslo se zbývajícím cukrem do světlé nadýchané hmoty. K máslu přidáme pomerančovou šťávu a kůru, 1 lžíci mouky a po jednom zašleháme vejce. Nakonec do směsi střídavě zašleháváme mouku a zakysanou smetanu. Těsto navrstvíme na rebarboru a zasypeme připravenou drobenkou. Pečeme v troubě asi hodinu, dokud zapíchnutá špejle nevyjde z těsta suchá. Koláč necháme lehce zchladnout ve formě, ale ještě než zcela vychladne nožem objedeme obvod a vyklopíme jej na podložku. Kdyby dort zcela zchladl, nešel by již vyklopit.




3 komentáře:

  1. ...rebarboru jsem ještě na koláč nepoužila =(...babička z něj dělala ten s drobenkou...=) jen by mě zajímalo, pže je ten korpus dost vysoký, jestli není suchý ??? Ale za vyzkoušení rozhodně stojí...hezkou neděli =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gabčo, je pravda, že korpus je docela vysoký, ale klidně se koláč může udělat do větší formy. Jinak mi ale suchý nepřišel, protože jsem dovnitř dala kelímek zakysané smetany a je to znát :)

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat