středa 29. června 2016

Jahodovo-malinový sirup s mátou

Předem se omlouvám nemilovníkům jahod, že opět přispívám s jahodovým receptem, nemůžu si ale pomoct. Jahody zbožňuji a navíc máme pole za rohem, takže to snad ani jinak nejde. Když už jako já uděláte mraky jahodových moučníků, potom knedlíky a dále marmeládu, pak už zbývá skoro jen sirup. Je to totiž další skvělý způsob jak zpracovat a uchovat jahody a vychutnávat si je postupně i dlouho po jejich sklizni. Pokud se tedy vaše rodina nerozhodne zásoby zpracovat kosmickou rychlostí, což docela hrozí :) Maliny dodají sirupu pikantní chuť a máta je příjemně cítit v pozadí. Nepoužívám žádnou kyselinu citrónovou a myslím, že to vůbec není potřeba.



Suroviny:
na 4 sklenky sirupu
1 kg vyzrálých jahod
500 g malin
velká hrst mátových lístků
cca 600 g cukru krupice
100 ml vody

Postup:
Jahody i maliny omyjeme a očistíme, jahody nakrájíme na malé kousky. Ovoce vložíme do hrnce, přilijeme vodu, přivedeme k varu a rozmixujeme ponorným mixérem. Přisypeme polovinu máty nasekané nadrobno a šťávu necháme na mírném ohni cca 1 hodinu probublávat. Poté ovoce proprasírujeme přes jemný cedník nebo přes plátýnko. Já osobně mám ráda lehce hrubý sirup, takže volím cedník. Podle toho, kolik získáme šťávy, zvolíme množství cukru. V jedné staré kuchařce jsem se dočetla poměr asi 400 g cukru na půl litru šťávy. Já získala asi 700 ml šťávy, takže jsem dala necelých 600 g cukru, z toho 100 g cukru jsem umixovala společně se zbývající mátou. V čistém hrnci šťávu opět zahřejeme šťávu s cukrem a vaříme asi pět minut. Sirup poté plníme do důkladně vymytých a nejlépe nahřátých sklenic a zavíčkujeme. Vydrží několik měsíců.


5 komentářů:

  1. To vypadá dokonale! :) Já jahody miluju, ale víc asi ty čerstvé, nijak neupravené (rozuměj i nakrojení :D), krása, díky za tip! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji :) jojo jahody jsou nejlépe čerstvé a když už člověk neví co s nimi, tak je ten pravý čas na marmeládu a sirup :)

      Vymazat
  2. recept se mi líbí jen nemám maliny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, my máme maliny na zahradě a rozrostly se do takového pralesu, že to budeme muset zmírnit. Za to ale plodí jako blázen :)

      Vymazat
    2. Taky máme malinový prales, ale ještě nejsou zralé.

      Vymazat