středa 20. července 2016

Klasický kynutý borůvkový koláč s drobenkou

Léto, prázdniny, borůvky a procházky lesem - to je prostě nestárnoucí kombinace, která nikdy neomrzí :) Bohužel nikde v mém blízkém okolí borůvky nerostou a tak se u nás doma na stole často neobjevují. Občas si do smoothie koupím kanadské borůvky, ale ty jsou podle mě jen slabou náhradou těch lesních. No a než jsem vůbec začala přemýšlet, že si nějaké ty borůvky koupím na trhu, moje skvělá kolegyně z práce mi přinesla kyblík ručně natrhaných borůvek od nich z lesa. Hned jak jsem borůvky dostala, bylo jasné, co z nich bude :) Nemohla jsem prostě jinak než udělat kynutý borůvkový koláč, který je pro mě symbolem prázdnin u babičky nebo na chalupě. Takový poctivý, vláčný koláč s kopou drobenky jsem ochotná vyměnit za leckterý cheesecake :) A jak to máte vy?



Suroviny:
na 1 velký plech
200 g polohrubé mouky
200 g hladké mouky
půl kostky droždí
250 ml vlažného mléka
30 g cukru krupice
60 g másla
2 žloutky
špetka soli

cca 1/2 kg borůvek
cukr podle chuti (nepřehánět ani neošidit)

na drobenku
100 g polohrubé nebo hrubé mouky
60 cukru krupice
60-70 g másla


Postup:
Začneme s přípravou kvásku tak, že asi 50 ml mléka rozmícháme s droždím a přidáme lžičku cukru a lžíci hladké mouky. Kvásek necháme 10 minut vzejít. Na těsto smícháme nejdříve suché ingredience (mouka, cukr, sůl) a poté přidáme žloutky, změklé nakrájené máslo, kvásek a nakonec zbylé mléko. Vypracujeme v hladké a vláčné těsto, případně podsypáváme hladkou moukou. Těsto necháme zakryté kynout asi 40 - 60 minut.
Mezitím pořádně omyjeme borůvky a necháme okapat. Ke konci kynutí je prosypeme cukrem. Troubu předehřejeme na 180°C. Těsto rozválíme na pečícím papíře na přibližnou velikost plechu a přeneseme i s papírem na plech, kde těsto rukou doupravíme na potřebnou velikost. Borůvkami důkladně posypeme těsto v rovnoměrné vrstvě. Z mouky, cukru a másla vytvoříme drobenku a koláč s ní posypeme. Pečeme v troubě 30 - 40 minut.



2 komentáře:

  1. Můj nejoblíbenější kynutý koláč! Naprosto TOP recept. :)
    BLOG Corculum♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za pěkný komentář! Je to i můj oblíbený koláč :)

      Vymazat