pátek 2. září 2016

Letem světem Veggie náplavkou 2016

Poslední srpnový víkend probíhalo v Praze hned několik food akcí. V tropických vedrech přece jen nebyla úplně nálada prodírat se davy a ládovat se jídlem, jednu akci jsem si ale přeci jen nechtěla nechat ujít. Jelikož minule to nevyšlo, tentokrát jsem se na Veggie akci na Náplavce ještě více těšila. No a v tom teple přišla lehká, bezmasá jídla vhod dvojnásobně :) Předem bych chtěla říct, že nejsem vegan ani vegetarián a jím vlastně všechno, ale tato strava je mi moc sympatická. Náplavku na Rašínově nábřeží jsme navštívili odpoledne a lidí tam bylo tak akorát, většina stánků bez front. No a co mohli návštěvníci ochutnat? Nabídka byla opravdu rozmanitá od zeleninových hlavních jídel, přes slané chuťovky až po různé ovocné a zeleninové drinky nebo třeba sušenky či raw dortíky a nanuky. Manžel se u mě několikrát ujišťoval, zda je to opravdu bezmasá akce, protože všude okolo nás lákaly různé burgery nebo pizza. Burgery byly samozřejmě zeleninové nebo houbové, ale vypadaly tak skvěle, že musely přilákat i nejednoho masožrouta.



Hned u vchodu nás přivítal skvělý stánek s rozmanitým ovoce a zeleninou ze všech koutů světa. Nechyběly ani chilli papričky...Člověk si mohl koupit celé kusy nebo již nakrájené kousky ovoce připravené rovnou ke konzumaci. V tom horku přišlo osvěžující ovoce víc než vhod.


Hojně byla zastoupena i veganská bistra, často s asijskou účastí. Tyto restaurace běžně nabízejí během poledne samoobslužný bufet na váhu a vy si tak můžete vybrat a ochutnat přesně to, na co máte chuť a co vám upoutá zrak.  Podniky jako Mr. Hau nebo Loving Hut znám dobře a mohu jen doporučit. Na náplavce jsem tedy od nich tedy neochutnala, protože jsem chtěla vyzkoušet něco, co ještě neznám. Ráda bych tady ještě zmínila Etnosvět, což je skvělá veganská restaurace, která má též vynikající samoobslužný bufet. Etnosvět jsem prvně poznala přesně před rokem na Food Parade Festivalu a od té doby jsme tam byly mnohokrát s kolegyněmi na obědě v rámci bufetu. Etnosvět je opravdu špičková restaurace a rozhodně tam doporučuji zavítat. Na veggie náplavce nabízeli mimo jiné i burgery, které směle konkurovaly těm klasickým.


My jsme si moc pochutnali na semínkové placce se sojovou majonézou (sojanézou), pestem a zeleninou. Byla to vážně mňamka, to by jeden nečekal, jak to bude dobré. Chutě byly vyladěné k sobě a určitě se nejednalo o nic mdlého. K jídlu jsme si dali i limonádu z čerstvě vymačkaných citrusů, dále měli i limonádu z řepy nebo jablečnou. To vše a mnohem víc nabízel stánek Raw for you, tedy bistro sídlící v Dejvicích, které nabízí kromě stálé nabídky i denní menu a třeba také vánoční cukroví. 


Pro mlsné jazýčky nabízela náplavka mnoho stánků s balenými dobrůtkami a svačinkami. Převažovali energetické tyčinky a flapjacky, zdravé krekry a sušenky nebo různé suroviny k vaření. S tímto sortimentem se často setkávám v krámcích se zdravou výživou, ale i tak jsem objevila pro mě několik zajímavých novinek. Na základě ochutnávky u pána jsem si koupila krekry z červené řepy a tyčinku z datlí a kokosu. Oboje velmi povedené, neošizené. Podobné tyčinky si kupuji moc ráda, ale ne všechny jsou dobré. Tuhle bych určitě zařadila k té lepší půlce :)


Jednu dlouhou zastávku s dvojitou ochutnávkou jsme věnovali stánku fast food Chutney, který jsem doposud neznala, ale něco mi říká, že o něm ještě dost uslyšíme. V nabídce byl veganský burger, ale na ten už jsme v žaludcích neměli moc místa a tak jsme si vybrali falafalové krokety se sojovým dresingem a ještě kokosový dortík z tofu. A náš výběr byl vskutku famózní. Ve falafelu byl krásně cítit římský kmín, který tolik miluju a dresing bylo možné dostat v pálivé variantě na stupnici od 1 do 100, jak avizovala obsluha :) Kokosový dortík byl též moc povedený. Málokdo by asi poznal, z čeho přesně je. Zákusek mohl být více vychlazený, ale chápu, že v těch vedrech to nebylo možné. 


Protože nás kokosový dortík navnadil na sladkou vlnu, zastavili jsme se ještě u vedlejšího malého stánku, kde jsme vyzkoušeli "marcipánové" kuličky - světlou s arašídovým máslem a kokosem a tmavou s datlemi a kakaem. Tmavá byla velmi dobrá, světlá byla trochu mdlá.

Samostatnou kapitolou byly nápoje - v tom šíleném vedru - velmi důležitá složka. Mohli jste ochutnat různé lisované šťávy, domácí limonády, smoothie, ledové čaje, ale i kvalitní fairtradovou kávu nebo třeba čas matcha. My jsme na náplavce vypili litry všeho možného, moc jsem si pochutnala třeba na čerstvé šťávě z jablek a melounu.


Jinak kromě hromady dobrého jídla a pití byl na Veggie Náplavce celodenní doprovodný program, který se odehrával na postaveném stagy. Zde se návštěvnící mohli dozvědět proč je dobré být veganem, inspirovat se různými nápady či recepty, dozvědět se o veganských restauracích....dále zde probíhaly pohybové aktivity, hrála dobrá hudba...vše pod záštitou Vegan Fighters. Mnoho prostoru bylo věnováno také podpoře ochrany zvířat, ekologickým projekům a podobným. Mohli jste se tedy u aktivistických stánků zastavit, podiskutovat, dozvědět se něco nového nebo třeba přispět.


3 komentáře:

  1. ...hezky napsáno =)taky už konečně musím někam vyrazit...=)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji Gabčo, během pár dní přibyde i článek o Food Parade Festivalu :)

      Vymazat
  2. ...tak to se těším =)já jsem masová ale čím jsem "starší" tak jsem postupem času zjistila, že se mi změnily chutě a vyhledávám hodně i bezmasá jídla =)...ale steak je steak =)hezký den

    OdpovědětVymazat