středa 7. června 2017

Variace na plněné jahodové koláče

Tak jsem se konečně dočkala, už je tu opět jahodová sezóna. Jahody miluji a je to proto jeden z mých nejoblíbenějších časů roku. Opět budu dělat tvarohové knedlíky, jahodovou marmeládu, bublaninu a dojde i na smoothie nebo jahody s cukrem :) Ale to bych nebyla já, kdybych nezkoušela i nové recepty, že :) Tématu jahod se samozřejmě věnují i všechny "vařící časopisy", jak jim já osobně říkám a tentokrát mne velmi upoutal koláč s kokosovou smetanou a mascarpone v časopisu Gurmet. Moje chuťové buňky se těšily, jaká to bude dobrá chuť a opět mě nezklamaly. Krém byl vynikají a zařazuji si ho do zlatého fondu :) Protože kunratických jahod jsem měla dost a strávníků bývá hodně, rozhodla jsem se udělat ještě druhý koláč, tentokrát s tmavou náplní. Kdyby jste byli tak trochu líní, můžete korpus naplnit obyčejnou ganache ze smetany a čokolády (tím se nedá nikdy nic zkazit). Já jsem ale chtěla nějaký odlehčený, svěží krém a tak jsem vymyslela pribináčkový krém - jak ho ihned překřtil můj manžel :D Přidání želatiny doporučuji, plánujete-li, že celý koláč nesníte hned první den. Želatina přeci jen udrží krém více kompaktní a nebude vám z nakrojeného koláče vytékat. Jahodami na ozdobu rozhodně nešetřete, je to přeci to hlavní. Svěží a čerstvé jahody jsou prostě nejlepší a v kombinaci s mátou nebo pistáciemi se dostanete skoro až do jahodového nebe :)


Suroviny:
na těsto na 1 koláč
320 g hladké mouky
220 g másla
1 lžíce cukru krupice
cca 120 ml ledové vody
1 lžička soli
vejce na potření

na bílý kokosový krém
cca 100 g tuhého kokosového mléka z plechovky
250 g mascarpone
1 lžíce moučkového cukru
malá hrst máty 
cca 5 dkg pistácií, nasekaných
cca 150 g jahod

na hnědý čokoládový krém
zbývající tekuté kokosové "mléko" z plechovky (cca 150 ml)
150 g hořké čokolády
3 lžíce krémové zakysané smetany
3 plátky želatiny
cukr podle chuti
cca 150 g jahod
trocha máty na ozdobu

Postup: 
Jedná se o křehké těsto, jestliže máte svůj jiný oblíbený recept, neváhejte ho použít. Já tentokrát vyzkoušela recept nabízený v Gurmetu. Na těsto tedy smícháme mouku s cukrem a solí. Máslo nakrájíme na drobné kostičky, přidáme k mouce a hněteme tak, jako bychom připravovali drobenku. Potom začneme přilévat vodu a mícháme, dokud nezískáme pevné a nelepivé těsto. To zabalíme do potravinářské fólie a necháme asi 1 hodinu odležet. Těsto vyválíme na tenkou placku a opatrně jím vyložíme máslem vymazanou formu, přebytečné kousky odřízneme. Těsto ve formě necháme chladit cca 20 minut v lednici. Rozehřejeme troubu na 190°C, na těsto dáme pečící papír, zasypeme fazolemi a pečeme naslepo asi 10 minut. Pak odstraníme zátěž, potřeme vajíčkem a pečeme dalších 20 minut, dokud korpus nezezlátne. Necháme vychladnout na mřížce. Nerovnoměrné okraje případně seřízneme ostrým nožem. Mezitím si připravíme náplň. Na bílou náplň opatrně otevřeme plechovku s kokosovým mlékem a odebereme z povrchu tuhou hmotu. Cca 100 g hmoty vyšleháme jako smetanu a osladíme. Poté smícháme s mascarpone a nasekanou mátou a výsledný krém naneseme na korpus. Podle fantazie ozdobíme koláč hojně jahodami a nasekanými oříšky. 
Tmavá náplň je čokoládová, ale velmi jemná. Trochu bych řekla, že chutná jako domácí pribináček.  Abych využila zbývající "mléko" z plechovky, použila jsem ho na přípravu ganache. Kokosové mléko dáme v kastrůlku vařit a přichází-li k bodu varu, odstavíme a nalámeme do něj čokoládu. Průběžně mícháme, až se čokoláda rozpustí a získáme hladký tekutý krém. Ten necháme zchladnout nejdřív v pokojové teplotě, poté v lednici. Do studeného krému přimícháme zakysanou smetanu, podle chuti trochu moučkového cukru a dobře prošleháme. Nakonec přidáme želatinu rozpuštěnou dle návodu, necháme krém částečně zatuhnout v lednici a poté rovnoměrně naneseme na koláč. Ozdobíme opět čerstvými jahodami a sekanou mátou.





1 komentář:

  1. ...super dobrota...aspoň využiji z mrazáku linecké těsto co mi zbylo...a jahody milujeme v jakékoliv formě...=)nejkrásnější období roku vše dozrává...hezký slunečný den =)

    OdpovědětVymazat