úterý 14. července 2015

Studená polévka Gazpacho

V dnešních horkých dnech není nic lepšího než zaplnit jídelníček pořádnou dávkou čerstvé zeleniny. A nejsou to pouze saláty, kde zeleninu bohatě zužitkujete. Taková studená zeleninová polévka dokáže skvěle osvěžit, ale i zasytit. Vzpomínám si na náš pobyt ve Španělsku, kdy jsem poprvé ochutnala gazpacho a hned jsem si ho zamilovala. Jak jsme Španělskem projížděli, neodpustili jsme si v každém městě tuto pochoutku ochutnat. Pokaždé byla trochu jiná, ale vždy jedinečná a dobrá. Polévka není nijak složitá a tak si ji můžete připravit během letních dnů i doma. Z mojí zkušenosti si ji zamilují i ti, kteří tvrdí, že studená polévka není polévka :)



Suroviny:
na 4 porce
4 velká rajčata
1 menší žlutá (červená) paprika
1 menší salátová okurka
2 šalotky nebo půlka červené cibule
100 ml suchého červeného vína
2-3 stroužky česneku
4 lžíce kvalitního olivového oleje
2 lžíce vinného octa
sůl, pepř
nasekané bylinky podle chuti (bazalka, tymián)

Postup:
Rajčata nařízneme do křížku, dáme do hlubší mísy a zalijeme vařící vodou. Po pár minutách rajčata vyndáme a oloupeme a rozčtvrtíme. Šalotku či červenou cibuli nasekáme najemno, papriku očistíme a nakrájíme na malé kousky, okurku oloupeme a též pokrájíme na drobné kostky. Hrst nasekané okurky a papriky odložíme stranou na ozdobu.
Do mixéru dáme rajčata, cibuli a prolisovaný česnek a rozmixujeme. Poté přidáme i okurku a papriku a znovu rozsekáme. Nakonec do směsi přilijeme víno, olej i ocet, osolíme a opepříme a znovu řádně rozmixujeme. Podle chuti dochutíme octem či solí. Polévku přelijeme do skleněné mísy a dáme alespoň na hodinu vychladit do lednice.
Vychlazené gazpacho servírujeme pokapané olivových olejem a ozdobené nasekanou zeleninou a bylinkami.



2 komentáře:

  1. ...ještě sem studenou polévku nejedla...jsem zvyklá na opravdu horké polévky 😁 ale vyzkoušet bych mohla, že ???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si myslela, že na ty studené polévky moc nejsem, ale když jsem tuhle ochutnala ve Španělsku, tak mě vážně mile překvapila. Pro nás Čechy je to nezvyk, ale mě osobně Gazpacho dostalo :)

      Vymazat